Väätsa Põhikool: traigist televisioonini


Avaldaja:Madli Leikop22. Aprill 2015

Väätsa Põhikooli õpilased tutvustasid HITSA veebiseminaril lahedat sõiduriista - traiki. Kolmerattaline ratas tuli välja nii lahe, et selle autorid said HITSA digiloovtööde konkursil „Lahe asi“ III kooliastmes 2. koha.

HITSA digiloovtööde konkursil „Lahe asi“ läks Väätsa Põhikoolil edukalt – lisaks auhinnalisele kohale pälvis eripreemia ka 8. klassi õpilane Sten Perillus tööga „Laadimispink“.

Veebiseminaril tutvustati lisaks ka ProgeTiigri konkursile „Tuleviku õpperuum 2050“ esitatud 3D-graafikas tööd „Tehnoloogia ja loodusainete õppehoone“ (pälvis III kooliastmes esikoha), animatsioonikategoorias osalenud töid, mis mõeldud inglise keele õppimiseks (pälvis publikupreemia), ning Väätsa TV-d, mis on samuti Väätsa kooli õpilaste idee ja algatus. Väätsal tegevust jagub!

Õpetaja ja mitme konkursitöö juhendaja Anneli Tumanski ütles veebiseminari avades, et nende soov ongi tutvustada, millega Väätsa koolis tegeletakse. Õpilastepoolset vaadet jagasid 8. klassi õpilased Sten Perillus ja Riko Tepo Teppan. Allpool kokkuvõte räägitust.

Omapärase sõiduriista traigi meeskonna moodustasid Johannes Martin Saar, Andro Tops, Riko Tepo Teppan, Sten Perillus, Mairo Org, Jürgen Ilves, kooli vilistlased Elar Niglas ja Mikk Ludvi, juhendajad Tarmo Must (joonised ja projekteerimisõpetus), Raid Saar (traigi kokkupanemine ja töövõtete õpetamine), Anneli Tumanski (kodulehe haldamine, film, fotod, teooria).

IMG_6570.jpg

Meeskond soovis projekteerida ja ehitada kolmerattalise ratta, mida saab igapäevaelus kasutada. Töö käigus said nad uusi oskusi projekteerimises arvutiprogrammiga Autodesk Inventor, aga ka keevitamises, ketaslõikuri jt töövahendite kasutamises. Traigi valmimisse kaasati nii lapsevanemaid kui kohalikke ettevõtteid.

Poisid tahtsid just otsast lõpuni kõik ise teha, projektist teostuseni. „Projektid tegime Tarmo Musta juhendamisel, kes õpetas meile detailselt jooniste tegemist ja projekteerimisnõudeid profiprogrammiga Autodesk Inventor. Lapsevanem Raid Saarega hakkasime projekti Traik ehitama. Tööülesanded me ei jaganud, vaid kõik poisid said teha läbi kõik töö etapid: projekteerimine arvutis, torumaterjali lõikamine metallilõikajaga, keevitamine, lihvimine ketaslõikuriga, kokku monteerimine. Õpetaja Anneli pildistas ja filmis ning aitas filmi kokku monteerida. Tema juhendamisel tegime kodulehele ja teoreetilise osa töö tutvustuseks,“ on kirjas töö kokkuvõttes.

IMG_6574.jpg

Igatahes sõiduriist sõidab, ja seda demonstreeriti suure rõõmuga ka 15. aprillil Tallinnas toimunud HITSA hariduskonverentsi eelkonverentsil „Kuidas me tegelt õpime“.

3D-graafikas projekteeritud tehnoloogia ja loodusainete õppehoone on poistel mõeldud robootika ja tehnoloogiaõppe ning loodusainete õppe (geograafia, bioloogia, keemia, füüsika, astronoomia) arendamiseks ja hoone oleks ainulaadne nii Eestis kui kogu Baltikumis. Töö autorid on Sten Perillus ja Sten Erik Tuuleveski, juhendaja Anneli Tumanski.

Eks tavaline koolimaja tundub väga tavaline, sellepärast nii põnev projekt ette võetigi. Üks näide töö kirjeldusest:

Peahoones on erinevad ruumid: robootika- ja droonilabor; arvutiklass, kus igas arvutis saab virtuaalselt programmi Oculus Rift prillide abil minna vastavasse riiki või mandrile, seal liikudes õppida sealset keelt, kultuuri, ajalugu, majandust, suhelda sealsete inimestega jne. Samuti saab õppida astronoomiat, kus sama programmi abil saab minna kosmosesse, erinevatele planeetidele ja päikesesüsteemi.

Klassiruum, kus on interaktiivsed seinad ja hologrammprojektor, mille abil saab näidata filmi vastavatest riikidest, kohtadest (mäed, kõrbed, vihmametsad) nii, et õpilane tunneb end seal keskkonnas olevana. Nt õpilane käib Londoni tänavatel, suhtleb inglise keeles (küsib teed, kohtub tuttavatega), või vihmametsas, kus õpib sealset loodust (taimi, loomi) jne.

Töö autorid uurivad parasjagu, kas sellise hoone ehitamine on ka tegelikkuses võimalik. Tööd on tutvustatud oma koolis, kogukonnas ja maakonnas. Kui ei ole kohe võimalik ehitada, siis äkki saab osa ideid ellu viia erinevate ruumide (näiteks interaktiivsed seinad) väljaehitamisega oma koolis.

Veebiseminaril esinenud Sten Perillus ja Riko Tepo Teppan ütlesid Koolielule, et kõigi nende tööde juures oli kõige raskem ikkagi reaalne teostus. „Plaan oli algul lihtne, projektid kokku panna, aga teostus oli raske, vajasime juhendamist,“ ütles Riko. „Minu jaoks oli kõige keerulisem projekteerimisprogrammidega töötamine, pole nendega varem töötanud,“ täiendas teda Sten.

IMG_7009.jpg

Väätsa Põhikooli võidukas meeskond "Laheda asja" konkursil auhinda vastu võtmas. 15. aprill 2015. 

Omaette nähtus on Väätsa televisioon, mida veavad kaheksa Väätsa Põhikooli õpilast, teiste seas ka Sten. „Mõte tuli sellest, et käisime Comeniuse projekti raames ERRi korrespondendi Olev Kengi juures tema tööga tutvumas. Ta ütles, et kes soovib rohkemat õppida, võtku ühendust. Käisime seal ära ja mõtlesime, miks meie ei võiks teha TVd. Videod laadime Youtube´i keskkonda, Väätsa TV-l on ka oma Facebooki leht. Teeme lõike erinevatest Väätsal toimuvatest sündmustest, inimestest, koolielust. Järva maakond premeeris meid tänukirjaga, Väätsa TV on Järvamaa parim noortealgatus. Saated sünnivad vastavalt sündmustele, mingit kava või nädala mahtu ei ole,“ rääksid Sten Perillus ja õpetaja Anneli Tumanski. Ja lisasid, et maakonnas – rääkimata kohaliku rahva seas – on nende telesaated väga populaarsed.

Fotod: Terje Lepp. 

Samal teemal:

 

 

 

 

Haridus- ja Noorteamet