Õppematerjalide olümpiavõitja Airi Aavik


Avaldaja:Laura Vetik23. November 2015

HITSA digitaalsete õppematerjalide konkursi „Täna samm, homme teine“ võitis Virtsu Kooli direktor ja eesti keele õpetaja Airi Aavik tööga „Funktsionaalstiilidest praktiliselt“.

Auhind anti üle 21. oktoobril Tallinna Reaalkoolis toimunud IKT sügiskonverentsil „10 aastat tagasi ja edasi“, mille korraldasid Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutus, Tallinna Haridusamet, eKool ja Tallinna Reaalkool.

„Funktsionaalstiilidest praktiliselt“ (http://funktsionaalstiilid.weebly.com/) aitab erinevateks elusituatsioonideks õiget suhtlemisstiili valida. Argistiil, ajakirjanduslik stiil, ametlik stiil, teaduslik stiil, ilukirjanduslik stiil – on need ju nii erinevad, kuid ümbritsevad meid iga päev. Airi Aavik ütles oma õppematerjali tutvustuseks, et teema pakkus huvi nii õpilastele kui ka õpetajale, lisaks oli vaja teemat piiritleda ning laialiolevad materjalid kokku koguda. „Mulle meeldib, kui õpilased lahkuvad tunnist, naeratus näol, ja räägivad vahetunnis ka veel õpitust,“ ütles Airi Aavik.

airi_aavik.JPG

Tänavuse digitaalsete õppematerjalide konkursi „Täna samm, homme teine“ võidutöö autor Airi Aavik HITSA juhatuse liikme Ene Koitlaga. Foto: Terje Lepp

Õppematerjal on praktiliseks kasutamiseks, seal on palju rollimänge; ülesandeid kõnelema, kirjutama, kuulama õppimiseks. Žürii tõi esile, et materjal on praktiline ja võimaldab õppijal harjutada teoorias loetut, kaetud on kõik teema olulised alaliigid, materjal on teostuselt pilkupüüdev ja väga huvitavalt on kasutatud digivõimalusi. Materjal on kasutatav ka nutiseadmes.

Airi Aaviku esimene emotsioon vahetult pärast auhinna kättesaamist oli loomulikult rõõm: „Mulle meeldib endale see töö ja hea, kui teistele ka meeldib.“ Ta sõnas, et töö „Funktsionaalstiilidest praktiliselt“ sai tehtud küll just konkursile „Täna samm, homme teine“, aga algtõuge tuli sellest, et just konkursi ajal oli õpetajal 9. klassi eesti keele tunnis see teema käsil. „Mõtlesin, et teen kaks ühes. Koolijuhina soovin õpetajaid innustada ja näidata, missuguseid võimalusi on olemas, et ennast teostada. Pidin konkursi ise läbi tegema, nüüd saan neid toetada. HITSA konkursid on väga jõukohased väljakutsed,“ lausus Airi Aavik.

Olete koolijuht, õpetaja, õppematerjalide autor – kuidas on need asjad ühendatavad, kuidas te jõuate?

Olen ka HITSA koolitaja, ise õpin veel Haapsalu Kolledžis haridustehnoloogiat, ja lasteaias olen võimlemisõpetaja. Kes teeb, see jõuab! Need on asjad, mis mulle meeldivad. Õpetaja on tore olla.

Palun tehke oma tööle reklaami!

Minu õppematerjal räägib väga elulistest asjadest, kuidas erinevates suhtlusolukordades valida õige suhtluskeel. Ülesannete abil saab õpilane väga hästi aru, et ühte ja sama juttu tuleb näiteks kodus emale, koolis sõbrale ja ametiasutuses politseile rääkida väga erinevalt, et saavutada oma eesmärk. Täpselt sellest kõigest õppematerjal räägibki. Seal on palju rollimänge, need on mulle alati meeldinud. Näiteks tööintervjuud me harjutame klassis korduvalt, õpilased saavad olla tunnis nii tööandjad kui ka töövõtjad. Selliseid harjutusi tuleb aina juurde, mina oma väikses koolis saan seda endale lubada. Ja lastele meeldib.

Mida te ise seda õppematerjali tehes õppisite?

Õppematerjale olen ma teinud palju, aga olen olnud laisk viitama. Autoriõigused on kõige keerulisem asi. Nii palju on ju vahvaid materjale! Kuna seda tööd tahtsin kindlasti esitada konkursile, siis pingutasin sinna teha palju oma materjali, aga kui kasutasin kellegi teise oma, siis viitasin korrektselt.

Põhiosa panin kahe-kolme päevaga kokku, aega võttis materjali silumine. Umbes kuu aega käsitlesime koolis seda teemat, täpselt nii kaua ma ka materjale lisasin ja täiustasin. Õpilased andsid motivatsiooni, sest nende ette pidin minema valmis materjaliga. Sain neilt kohe tagasisidet, kui mingi asi ei töötanud, siis sain vastavalt materjali parendada. Ja õpilased tootsid ka sinna mõne sisu.

„Funktsionaalstiilidest praktiliselt“ sobib ka täiskasvanule, kes soovib õppida rääkima eesti keeles. Või üldse, kes soovib saada nõu erinevateks suhtlussituatsioonideks.

Kas haridustehnoloogiks õpite sellepärast, et koolis ei ole haridustehnoloogi ja direktoril ei jäänud muud üle?

See meeldib mulle. Ma tahaksin olla haridustehnoloog.

Palun öelge mõned julgutavad sõnad neile, kes alles plaanivad HITSA digitaalsete õppematerjalide konkursist „Täna samm, homme teine“ osa võtta.

Tasub osaleda, see on pingutus ja enese proovilepanek. Kui oled aastaid koolis tiksunud, siis tasub leida uusi väljakutseid. „Täna samm, homme teine“ on natuke nagu õpetajate olümpia, mina olin täna olümpiavõitja!

Konkursil „Täna samm, homme teine“ osalesid kõik ajavahemikul 1. mai 2014 kuni 15. aprill 2015 haridusportaalis Koolielu õppevara all avaldatud alus- ja üldhariduse digitaalsed õppematerjalid, mille esitas autor või ainemoderaator konkursile 30. aprilliks 2015. Hindamiskomisjoni kuulusid Anneli Rumm Eesti Ettevõtluskõrgkoolist Mainor, Riin Saadjärv Puhja Gümnaasiumist, Helja Kirber Tuglase Seltsist ja Varje Tipp Pärnumaa Kutsehariduskeskusest. HITSA digitaalsete õppematerjalide konkursile „Täna samm, homme teine“ esitati 2014/15. õppeaastal 23 tööd, millest hindamiskomisjon valis välja kümme parimat. Konkursi eesmärk on innustada õpetajaid looma elektroonseid õppematerjale, neid teistega jagama ning loomulikult tundides kasutama. Tänavune konkurss oli järjekorranumbrilt viies.

Autor: Madli Leikop, Koolielu haridusportaali toimetaja

Haridus- ja Noorteamet