Digibuffee äratab isu ja aitab valikuid teha


Avaldaja:Laura Vetik11. Aprill 2016

Aasta hakul toimunud talveakadeemias katsetas Sisekaitseakadeemia meeskond esimest korda nn digibuffee koolitusformaati, et tutvustada töötajatele uusi võimalusi õppetöö mitmekesisemaks muutmiseks. Avastamist, katsetamist ja õppimist jätkus kõigile.

Sisekaitseakadeemia on regulaarselt korraldanud oma töötajatele haridusliku sisuga talve- ja suveakadeemiaid. Veebruari alguses toimus järjekordne talveakadeemia, seekord oli fookuses digimaailm – „Nutikas õppimine ja töötamine“. Nutika digimaailma rikkalik buffee pakub võimalusi, mida saab edukalt õppetöös kasutusse võtta. Tänavuses talveakadeemias said töötajad erinevaid valikuid maitsta, et leida enda eelistused, mida hiljem juba lähemalt tundma õppida ja töösse rakendada. Buffeevalikut pakuti terve päeva vältel ning kolmekäigulise personaalse menüü sai iga osaleja endale ise kokku panna. Valikus olid järgnevad palad (loe: töötoad):

Digiorienteerumine

Mittesportlik, meelelahutuslik, kuid hariv orienteerumine digimaailmas ja selle vahendites. Orienteerumine toimus meeskondades ning läbida tuli viis orienteerumispunkti:

  • @virtuaalreaalsus. Virtuaalmaailma peideti haridusasutuse tähtsaim vara – õppurid, kes tuli sealt üles otsida. Kasutada võis kõiki virtuaalmaailma võimalusi. Kogu tegevus toimus simulatsioonikeskkonnas, milles saab virtuaalselt helikopterit ja autot juhtida ning sellega otsinguid teostada. Sihile viisid süsteemsus, oskuslik juhtkangi kasutamine ja koostöö rühmaliikmete vahel.

simulatsioon.jpg

  • @fotografeeri. Pildistamine on tänapäeval lihtne, eriti käepärast nutiseadet kasutades. Märksa keerukam on kasutada peegelkaamerat, mille kõik osad on lahti harutatud ning mida rühmaliikmed peavad juhendi alusel töökorda seadma, et oskuslikult pilte teha.
  • @puutetundlik. Puutetundlik nutiseade on enamikule meist igapäevane sõber. Samas, puutetundliku interaktiivse tahvli juurde ei ole jõudnud veel kõik õppejõud. Esimene samm olgu lihtne, positiivseid emotsioone pakkuv, kuid õpetlik. Meeskonna ülesandeks oli kokku panna pusle, millel on kujutatud sündmuskoht. Sündmuskohalt tuli leida kõik sisejulgeoleku esindajad ning need märgistada.
  • @kommunikatsioon. Koostöös peitub jõud. Suhtlusvahend Lync (Skype) võib olla igapäevane keskkond kirjavahetuseks, sest võimalusi on sellel palju rohkem kui tekstisõnumite edastamine. Siin jaotati meeskond kaheks, mõlemad meeskonnad said endale töökoha ning info tuli leida kahe töökoha koostöös. Üles leidmist ja avamist vajas virtuaalne seif, mille parool oli peidetud suure infomüra keskele.
  • @koostöö. Suuremahulised projektid valmivad kootöös ning nende valmimisse panustavad mitmed kolleegid. Töökeskkond Sharpoint on tõhus töörist dokumentide turvaliseks ühisloomeks asutuse sees.

fotograafia.jpg

Mehitamata süsteemi kasutamine sisejulgeoleku valdkonnas

Vaatasime lähemalt, kuidas droonid käituvad ja missuguseid andmeid on nende abil võimalik koguda. Lisasime juurde õppetöö dimensiooni ja selgitasime välja, kuidas droonindust õppimise ja töötamise kasuks pöörata.

Nutiseadmed õppetöös

Tutvustati ja katsetati võimalusi, kuidas saaksid õppejõud kaasata õppetöösse õppurite isiklikke nutiseadmeid ja sellega muuta õppetööd huvitavamaks.

Kadetilt akadeemiale

Töötuba oli kadettide kätes, kes rääkisid sellest, milliseid võimalusi ühe või teise õppeaine huvitavamaks muutmisel õppurid näevad. Tutvustati keskkondi, mida kadetid iga päev kasutavad ja ning mida on võimalik õppimisega ühildada.

Kontoritöötaja eri

Töötoas tutvustati igapäevaseid nippe arvutiga töötamisel. Prooviti, kuidas oma arvuti rääkima panna, kuidas kõige lihtsamalt PDF-dokumendis muudatusi teha või see hoopis Wordi-failiks muundada. Teemaks olid veel klaviatuuritrikid ning tarkvarad, mis lihtsustavad protsesside juhtimist – olgu selleks projekt või õppetöö.

Robootikatöötuba

Töötuba sisustati koostöös Future Robotics OÜga. Putukaralli töötoas ehitati erinevate anduritega robotputukad, kes töötoa lõpus võistlustulle astusid.

Nutikas esmaabipraktika

Töötoas õpiti, kuidas esmaabi õppimisel ja andmisel nutikaid lahendusi targalt ära kasutada.

Nn digibuffee koolitusformaat sai talveakadeemia osalejatelt väga positiivse vastuvõtu, mistõttu soovitame katsetada seda ka teistes õppeasutustes. Isuäratamine täitis oma eesmärki, nüüd on oluline pakkuda huvilistele võimalusi valitud teemadega süvitsi minna.

Autorid: Marit Dremljuga-Telk ja Vaiko Mäe, Sisekaitseakadeemia arendusosakonna haridustehnoloogid