Täna, 26. oktoobril kaitseb doktoritööd Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi doktorant Anna-Liisa Jõgi, kes uuris algklassi õpilaste matemaatikateadmiste ja motivatsiooni seoseid. Selgus, et motivatsiooniga seotud probleemid võivad tuleneda vähestest ainealastest teadmistest.
"Töö näitab, et laste teadmised ja motivatsioon on seotud juba algklassides. Paremate teadmistega lapsed tunnevad hiljem aine vastu suuremat huvi ning muretsevad vähem enda võrdlemise pärast teistega," sõnas Anna-Liisa Jõgi. "Selleks, et aine algklasside õpilastele meeldiks, tuleb lastel õpitavast aru saada. Motivatsiooniga seotud probleemid võivad tuleneda otseselt vähestest ainealastest teadmistest." Lisaks ilmnes tööst, et kehvema eneseregulatsiooniga lapsed tunnevad vajadust õppida nö hinnete pärast ja võrrelda enda tulemusi kaaslaste omadega.
Teise olulise tulemusena selgus, et keerulisemaid sisulist arusaamist nõudvaid matemaatikaülesandeid lahendavad paremini õpilased, kes oskavad enda käitumist reguleerida ehk käitumist planeerida, jälgida ja vajadusel muuta. Jõgi rõhutas, et laste matemaatikateadmiste arenguks on vaja tunnis toetada ka nende eneseregulatsioonioskusi ja kognitiivseid võimeid.
Töös jälgiti üle 800 lapse arengut esimese kolme kooliaasta vältel ning see valmis osana Tallinna Ülikooli psühholoogia suuna uurimisprojektist „Lasteaiast kooli“ (2006-2017). Eesti kasvatusteaduste kontekstis on töö silmapaistev nii uuritavate hulga, pikiuuringu disaini kui andmeanalüüsi põhjalikkuse poolest.
Doktoritöö avalik kaitsmine toimub Tallinna Ülikooli auditooriumis M-648 (Uus-Sadama tn 5) kell 14. Doktoritöö juhendajad on TLÜ professor Eve Kikas ja Jyväskylä Ülikooli professor Marja-Kristiina Lerkkanen. Oponendid on Tartu Ülikooli dotsent Terje Hõim ja Turu Ülikooli dotsent Janne Lepola. Töö täistekst on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.
Allikas: Tallinna Ülikool
Samal teemal: