Nutilaboris valmisid prügiautod


Avaldaja:Madli Leikop17. Oktoober 2018

Tallinna Lilleküla Gümnaasiumi nutilabori uksed olid esmaspäeval, 15. oktoobril külalistele avatud – CodeWeeki programmeerimisnädala raames oodati väikeseid robootikahuvilisi, et Lego WeDo komplektidest prügiautod valmis meisterdada.

Füüsikaõpetaja Elle Klooster ja haridustehnoloog Meeri Sild sättisid arvuteid ja robootikakomplekte lauale. Otsustatud oli, et osalegu üks, kaks või kakskümmend huvilist, töötuba toimub igal juhul. Lapsi tuligi vähem kui oodati, aga kõik kohaletulnud olid tõelised entusiastid. 

Elle Klooster näitas kõigepealt videot ja juhtis laste tähelepanu prügireostusele ja keskkonnale. Kõik lapsed oskasid tuua vähemalt ühe näite – kui ohtlik see on, kui plastik jõuab veekogudesse. Ja siis asutigi Lego WeDo klotsidest ehitama ning programmeerima prügiautot, mis aitaks loodusest prügi ära viia. 

LK1.jpg

Lego WeDo komplektidega saab ehitada ja programmeerida lihtsaid mootorite ning anduritega Lego mudeleid. Midagi keerulist karta pole vaja: kui laps oskab tavalisi Lego klotse kokku panna ja arvutihiirt käes hoida, siis oskab ta ka WeDo komplektiga ringi käia.

Lego WeDo programmeerimine on mõeldud lastele alates viiendast eluaastast. Programmeerimine tähendab WeDo puhul ette antud pildi järgi arvutiekraanil ikoonide ritta seadmist, mille põhjal objekt hiljem liikuma hakkab. Klotside kokkupanek arendab käelist tegevust, programmeerimine loogilist mõtlemist ja lihtne mootor või andur annab muidu liikumatule Lego klotsihunnikule omamoodi elu. See on laste jaoks uus ja põnev.

LK3.jpg

Samas oli prügiauto kokkupanek kohati üsna keeruline ja nõudis täpset tööjooniste jälgimist. Karoliina, Franz, Markus ja Arabella olid paaristöö jaganud nii, et üks ehitas ja teine otsis karbist vajaliku detaili välja. Natukese aja pärast tehti vahetust. Õpetajate abi läks kogu aeg vaja: vahepeal tõrkus arvuti; siis oli segadus, kuhu ikkagi kõige väiksem klots tuleb panna. Paar korda pidi õpetaja teisest ruumist detaile juurde tooma. Nutilabori teises ruumis lõppes samal ajal robootikaring. Kaks poissi tulid uudistama, mis töötoas tehakse, ja ehkki Lego WeDo komplektid olid nende jaoks ammused tuttavad, jäid nemadki prügiautot ehitama. 

„Me lasteaias ehitasime ka nendega“, „Ma ei leia ratast, kus ratas on“, „Oota, pane see klots teistpidi“, „Ma otsin heli ka“ ja muu jutuvadin oli tegevusele taustaks. Väike Karoliina oli nii hakkaja, et aitas igaüht, kel ehitamise või programmeerimisega probleeme tekkis. „Sinust saab tulevikus robootikaringi juhendaja,“ kiitis õpetaja Elle Klooster Karoliinat.

Kui prügiauto valmis, tuli see programmeerida prügi kallutama. Prügi tuli samuti Lego klotsidest ehitada. Ikoone seati ritta nii- ja teistpidi, valiti autole mootorimürinat; arvutati sekundeid, kui kiiresti kast kaldu läheb. Üks auto ei tahtnud kuidagi prügi maha kallutada. Lõpuks selgus, et koorem oli liiga raske. „Teil on kergema prügi auto,“ lohutas õpetaja Meeri Sild noori programmeerijaid. 

Poolteist tundi möödus nagu lennates. Väikestele programmeerijatele ja robotiehitajatele pakkus töötuba põnevust, ajude ragistamist ja eduelamust. Nagu Code Weekile kohane, tutvustati programmeerimist lõbusal ja kaasahaaraval viisil. 

LK2.jpg

Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse eestvedamisel toimub 6.‒21. oktoobrini 150 tasuta õpituba üle Eesti. Töötubades tutvustatakse lastele ja noortele tehnoloogia kasutamise alg- ja põhitõdesid. Õpitubasid korraldatakse ProgeTiigri programmi toel ning need toimuvad üleeuroopalise programmeerimisnädala Code Week raames. Vaata lähemalt siit

Autori fotod. 

Samal teemal: