Õpilase edukaks toimetulekuks koolis peame oskust õppida. Kindlasti ei saa me alahinnata mõtlemisoskuse, ülesannete lahendamise tempo, mälu ning tähelepanu- ja keskendumisvõime osatähtsust õppimise juures. Üha enam kõneldakse õpilaste õpetamisest nende erivajadusi arvestades. Õpetaja kulutab väga palju energiat ja aega, et toetada mahajääjaid. Vähem oluline pole võimekamate laste arendamine, kirjutab Vanalinna Hariduskolleegiumi õpetaja Tuuli Koitjärv.
Lisaülesanne peaks olema motiveeriv
Kas õpilased, kes lahendavad õpetaja antud ülesandeid kaasõpilastest kiiremini, on alati nutikamad ning aeglasemad lapsed vähemnutikad? See võib nii olla, kuid ei pruugi. Üsna tihti olen kuulnud väidet, et võimekal õpilasel on koolis igav. Õpilasele lisaülesande andmisel peaks antav ülesanne olema õpilase jaoks põnev, arendav ning sundima õpilast tegema pingutusi, mitte eeldama automaatset vastuste kirjutamist. Oma õpetajapraktikast tean juhuseid, kui võimekas õpilane on lasknud töötempol langeda, et vältida lisaülesandeid. Millised on ülesanded, mis motiveerivad lapsi pingutama? Püüan jagada oma kogemusi lahenduste osas, mida ise olen kasutanud. Samuti tutvustan antud artiklis nippe ja ülesandeid, mille olen enda jaoks alles hiljuti avastanud ning mida kindlasti uuel aastal ainetundides planeerin kasutada.
Nii nagu iga õpetaja ja õpilane on omanäolised, nii pole ka ühelegi probleemile ainsat ning õiget lahendust. Kõik antud artiklis välja toodud ideed ja mõtted on leitud Internetist, loodetavasti kuluvad need leiud marjaks ära teistelegi õpetajatele. Kindlasti leiab õpetaja ideid ja ülesandeid ka eestikeelsetest raamatutest ning veebilehtedelt. Kirjanduse loetelu ning suur valik ülesandeid on näiteks Nupuvere veebilehel, kuid need on sobivamad vanematele õpilastele. Samuti ei saa alahinnata meie kauplustes müügilolevate laua- ning kaardimängude kasutusvõimalusi. Klassiruumis ei ole neid alati aga kõige mugavam kasutada.
Loogikamängud toetavad edasijõudmist õppetöös
Hea loogilise mõtlemise oskus toetab õpilase edasijõudmist õppetöös. Internetis leidub hulgaliselt erinevaid loogikaülesandeid. Tuntuim neist on mäng kitse, hundi ning kapsa vastaskaldale toimetamisest. Novel Games’i veebilehel leidub lisaks viimati nimetatule mitmeid erinevaid loogikamänge koos lahendustega, näiteks Water Jars. Parajalt nuputamist pakub loogikaülesanne, kus eri värvusest konnad peavad kohad vahetama.
Mälu- ja tähelepanuharjutused
Mäluharjutustest on populaarsemad erinevad memoriinimängud. Simoni mäng pakub vaheldust traditsioonilistele memoriinidele, kus tuleb leida sobiv või sarnane paar. Väga palju põnevust on minu õpilastele pakkunud Pattern Memory. Humoorikad mäluharjutused on portee taastamise mängud (1, 2).
Tähelepanu arendamiseks sobib mäng „3 topsi ja pall“. Tähelepanu nõuavad ka erinevuste otsimise mängud (1, 2, 3). Viimaste juurest leiate ka vastustelehed. Need harjutused sobivad kasutamiseks ka võõrkeele tundides. http:/
Kujundilise mõtlemise arendamise mängud
Kujundilise mõtlemise arendamiseks on samuti toredaid mänge. Väga palju põnevust on lastele pakkunud peegeldamise mäng ning Dupligon, kus tuleb nähtud geomeetriline kujund taastada. Ruumilist mõtlemist aitab arendada mäng „Vasak või parem?“. Interaktiivsete mängude plussiks on see, et õpilane saab neid korduvalt kasutada ning mängu või testi lõpuks kuvatakse ekraanile sooritamistulemus.
Nuputamiseks
Nuputamisülesannetest on kõige populaarsemad maagilised ruudud, pusled, sudokud ja labürindid. Neid saab õpetaja ka ise koostada. Maagliste ruutude koostamiseks pakub lihtsaid võimalusi The Canadian Teacher lehekülg. Väga lihtsa vaevaga saab õpetaja ise koostada vastavalt vajadustele erinevaid labürinte väljaprintimiseks http:/
Nii sudokusid kui ka mänge ja ülesannete genereerimisvõimalusi leiab BrainBasheri veebilehelt. Arvude võrdlemise õppimisega kaasneb ka tähelepanu- ja keskendumisvõime arendamine nn Futoshiki sudokut lahendades. Keeletundides sobib lisaks traditsioonilistele ristsõnadele, segiaetud tähtedele ning sõnaotsimismängudele kasutamiseks ABC Path sudoku. Kirjastuses „Tammerraamat“ on liskas tradistsioonilistele numbrisudokudele ilmunud toredad kujundi ja sõna sudoku raamatud.
Palju avastamisrõõmu pakuvad nuputamishuvilistele lõputult põnevaid interaktiivseid ning väljaprinditavaid ülesandeid pakkuvad veebilehed http:/
IQ testid veebis
Internetist võib leida ka hulgaliselt erinevaid nö IQ teste. Ehkki Internetis leitud IQ testide puhul võib kahelda nende tulemuste interpreteerimise usaldusväärsuses, on neid võimalik vastavalt erinevatele vajadustele õppetöös kasutada. Intershopi testi puhul on eriline see, et näidatakse ära ka õiged ning valed vastused. Kuid selle testi puhul ei arvestata vanusepiiri tulemuse genereerimisel. Ultimate IQ testide leheküljelt leiab nii sõnalisi kui kujundilisi ülesandeid ning lehekülge on võimalik ka eesti keelde tõlkida. Lahendamiseks on võimalik valida erinevaid raamatuid ning samuti saab valida ülesannete hulka. Pärast lahendamist saab näha vastuseid. European research center’i leheküljelt leiab häid ülesandeid, mida võib soovi korral koos klassiga või individuaalselt küsimusi tahvlile kuvades lahendada. Tasulise tagasiside võimalust pakub ka IQ Test leheküljel leiduv test, kuid ülesanded sobivad ka lihtsalt õppetöös kasutamiseks. Sama kasutusvõimalus on ka Quick IQ testi puhul. Kahe viimase testi puhul ei näidata õigeid vastuseid. Egopont’i kodulehelt leiab mitu erinevat testi, mis mõõdavad näiteks taju- ja tähelepanu kiirust. IQ Tst Labs leheküljel olev test saadab üksikasjaliku tulemuse lahendaja vanust arvestades e-posti aadressile. Need testid pakuvad põnevust ka õpetajale endale.
Kõik eelpooltoodud mängud ja ülesanded on eelkõige lapse taju, mälu, tähelepanu ja loogilise mõtlemisvõime arendamiseks, mitte laste hindamiseks nende ülesannete lahendamise põhjal. Eesmärgiks on seega pakkuda õpetajale vahendeid laste erinevate võimete arendamiseks mitte vaimsete võimete mõõtmiseks. Kognitiivsete võimete mõõtmise võime jätta spetsialistide hooleks, kuid õpetaja peaks saama koolis iga lapse õpetamisel toetuda tema võimetele, mitte nõudma igalt õpilaselt ühe mõõdupuu järgi. Ehkki meil on riiklik õppekava, tasemetööd ja riigieksamid, saab õpetaja alati oma ainetunnis iga õpilast tunnustada ka madalamate tulemuse puhul, kui õpetaja näeb, et õpilane on nende tulemuste saavutamiseks pingutanud. Kasutusel olevas õppevaras on üsna kasinalt ülesandeid, millel oleks lapse erinevaid kognitiivseid võimeid arendav funktsioon. Samuti sobivad antud ülesanded kodus koos perega lõbusaks ajaviimitmiseks ning mälu, tähelepanuvõime jne treenimiseks. Lapsed on uudishimulikud ning nutikad. Aitame õpilastel nendele omadustele toetudes õppimise põnevamaks ja lihtsamaks muuta.
Kõik huvilised on oodatud 24. jaanuaril 2011 algavale Koolielu õppimisüritusele “Mõtlemismängud on mõnusad”, mille viib läbi artikli autor Tuuli Koitjärv. Peamised teemad, mida õppimisüritusel käsitletakse, on õpilaste mälu, kiiruse, täheleapnu jne treenimist toetavad mängud ainetundides ning ülesannete koostamise võimalusi.
Tuuli Koitjärv, Vanalinna Hariduskolleegiumi õpetaja,
Tiigrihüppe SA koolitaja, Koolielu algõpetuse ainekoordinaator
Lisatud 10. jaanuaril 2011
Tore idee ja üritus, mis tulekul! Ootan juba 17ndat, et registreeruda!