Põnevaid võimalusi Eesti ajaloo õpetamiseks


Avaldaja:Madli-Maria Naulainen29. Aprill 2014

Eesti ajaloo tundmine on oluline siinse mineviku, tänapäeva ja tuleviku mõistmiseks. Tundes oma lugu, mõistame oma rahvast, otsuseid, identiteeti. Uued õppematerjalid avavad Eesti ajaloo teemasid põneva nurga alt.

Kultuurilooline õppematerjal

Eesti kultuuriloo õppematerjal on koostatud illustreerima gümnaasiumi Eesti ajaloo õpinguid, kuid sobib kasutamiseks ka põhikoolis koduümbruse ajaloo tundmaõppimiseks ning kultuurikeskkonna mõtestamiseks.

Õppematerjali komplekti kuuluvad 17 raamatut. Paberkandjal on iga piirkonna koolis oma maakonna õppematerjal ning gümnaasiumidel lisaks kõikidest raamatutest koosnev komplekt. PDF-formaadis on kogumikud kättesaadavad ka Koolielu portaalis.

Kultuuriloo õppematerjal on üles ehitatud kronoloogilisel põhimõttel ning struktureeritud Eesti ajaloo ainekava periodiseeringu alusel. Õppematerjalist leiab teabetekste, millega tutvumiseks on koostatud töölehed, aga ka legende, ülevaateid piirkonna tuntud isikutest, kirjas on ka tähtsamad muuseumid koos annotatsiooniga, mida võiks õpilastega külastada.

Tartu kivisild

Tartu kivisild (Foto: EAÜS)

Kultuuriobjektide valimisel võeti aluseks objektid, paigad ja ehitised, mis võiksid illustreerida käsitletavat ajalooteemat. Õppematerjalis on erinevad rubriigid, mille kohta vastavast perioodist selles konkreetses piirkonnas näiteid leidub. Näiteks linnused, linnamäed, matmispaigad, asulakohad, hiied, muinaspõllud, kirikud, kloostrid, kindlustused ja kaitseehitised, monumendid, hooned ja ehitised eri ajajärkudest jm.

Kultuurilooline õppematerjal võimaldab muuta õpilaste tunnid toredaks õuesõppe elamuseks ning läheneda Eesti ajaloo teemade avamisele läbi kodukoha tuttava olustiku.  

Muuseum ja arhiiv õppekeskkonnana

Tallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskuse ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse labori arendusprojektina töötati koostöös mäluasutustega välja 90 tunnikava

Riiklik õppekava annab võimaluse laiendada õppekeskkonda väljapoole klassiruumi (kooli) kas muuseumisse, arhiivi või korraldada õppekäike. Eeltingimuseks on, et õpitulemust taotletakse teises keskkonnas ning õppimise väljaviimisega klassiruumist kaasneb lisaväärtus - näiteks autentsete allikate kasutamise võimalus vms, mida õpe klassiruumis ei võimalda. Muuseumidel on rikkalikud kogud esemetest ja allikatest, mis on hindamatu näidis- ja illustreeriv õppematerjal ajaloo õppimisel. Kooli, muuseumi ja arhiivi koostöö tihendamine annab õpilastele võimaluse õppida paremini näitlikustatud keskkonnas ja õppida tundma autentseid esemeid. Mäluasutustes tehtav teadustöö – Eesti rahva ja riigi ajaloomälu jõuaks vahendatult õppijateni.

Projekti raames võrreldi ajaloo ainekava, muuseumide ja arhiivide võimalusi ning töötati välja erinevad lahendused ajalooõppe mitmekesistamiseks. Muuseumitunnid on koostatud Eesti ajaloo kursuse õppimiseks. Muuseumitundide kirjeldused on avalikustatud keskuse kodulehel, tunni detailne kirjeldus koos õppematerjalidega on õpetajale kättesaadav pärast tunnile registreerumist mäluasutuse kodulehe kaudu. Kõik tunnid ei eelda füüsilist muuseumikülastust.

Ülevaate koostas Koolielu ajaloo ja ühiskonnaõpetuse ainemoderaator Madli-Maria Naulainen.

Allikad: EAÜS: Eesti Kultuuriloo õppematerjalTallinna ülikooli haridusinnovatsiooni keskus 

Vaata ka: 

Haridus- ja Noorteamet