Kohtla-Järvel on eTwinning populaarne


Avaldaja:Madli Leikop26. Juuni 2014

Tänavuste parimate eTwinningu projektide seas on ka kaks tööd Kohtla-Järvelt: lasteaia Pääsuke projekt “Aasta lindudega” ja Kohtla-Järve Järve vene gümnaasiumi projekt “Oskan õpetada matemaatikat inglise keeles”.

Aasta lindudega” (A Year with the Birds) leidis eTwinningu projektivõistlusel märkimist kui parim loodust väärtustav projekt, “Oskan õpetada matemaatikat inglise keeles” (I can teach Math in English) jagas võistlusel I-II kohta koos Põlva keskkooli projektiga “Veebikool”. Matemaatikaprojekti tõsteti esile ka kui parimat koostööd õpilaste vahel.

Kodukoha linnud selgeks!

Lasteaiaõpetaja Ene Kruzman, teie juhendasite projekti “Aasta lindudega”. Tähelepanuväärne oli projektis osalenute arv – 156 projektipartnerit. Millest selle teema nii suur populaarsus?

Partnereid oli palju sellepärast, et õpetajad Leedust ja Lätist registreerusid projekti rühmade kaupa, st ühest lasteaiast oli mitu projektipartnerit. Veel olid osalejad Poolast, Bulgaariast, Kreekast, Rumeeniast, Prantsusmaalt, Tšehhist. Nii suur osalejate hulk tõi muidugi kaasa palju tööd, aga püüdsime jälgida kõiki partnerite tegevusi. Väga huvitav oli vaadata, kuidas teised töötavad, kas me oskame ka niimoodi või on vaja veel õppida.

getImageCAFMTZH1.jpg

Mis lind see küll olla võiks? Üks hetk projektitööst. Foto: Ene Kruzman.

Projekt oli populaarne, sest oli pühendatud Leedu tuntud luuletajale Kristijonas Donelaitisele. Tema teoseid on tõlgitud palju ka teistesse keeltesse, ta kirjutas arvukalt luuletusi lindudest. Veel üks populaarsuse põhjus: projekt on seotud lasteaia õppekavaga: emakeel, käeline tegevus, geograafia, loodus, keskkonnahoid.

Mida lapsed projekti käigus õppisid, missuguseid uusi teadmisi said?

Õppeaasta algusest lõpuni vaatlesid lapsed järjepidevalt linde linnapargis ja lasteaia õuealal.
Meil vedas: kohe lasteaia kõrval asub linnapark, kus lapsed käivad jalutamas.

Õpetajad korraldasid aasta jooksul lastele keskkonnamänge ja lugesid neile teemakohast ilukirjandust. Lapsed joonistasid ja meisterdasid mitmesuguseid linde. Väga põnev oli valmistada linde oma kätega, neid pakkida ja projektipartneritele saata. Seejärel saime partnritelt vastu sama ilusad linnud ja kaunistasime nendega jõulupuu. Midagi sellist pole meil enne olnud.

Sügisel jälgisid lapsed lindude lendu lõunamaale, rääkisid sellest, miks linnud lendavad lõunasse.

Talvel said lapsed teada, missuguseid tingimusi on vaja lindudele talvisel ajal. Nad uurisid, mida linnud talvel söövad ja mida neile võib süüa anda. Lasteaia õuealal olid lindude söögimajad, lapsed tegid need koos vanematega. Lapsed tõid lindudele süüa ja hoolitsesid nende eest, jälgisid päeva jooksul lindude käitumist. Meie külalised olid tihased, puukoristajad, leevikesed ning muidugi varblased ja tuvid. Lasteaia õuealal elavad ka kolm rähni.

Veel õppisid lapsed palju laule ja luuletusi lindudest, kevadel paigaldasime õue kuldnokamajad.

Mis teie arvates projektis eriti hästi läks, mis jäi vajaka?

Projektis läks kõik väga hästi. Ettevalmistused algasid juba juunis 2013. Projekti algataja Rita Stoskiene Leedust koostas meie arvamuste ja ettepanekute põhjal tegevuskava, mida projektipartnerid kenasti täitsid.

Kuigi meie lasteaias oli juba lindudega seotud projekt (“Linnud aasta lõikes”) läbitud, oli “Aasta koos lindudega” nii lastele kui õpetajatele siiski uudne. Nüüd sai osaleda eTwinningu projektis ning jagada kogemusi Euroopa projektipartneritega. Samuti õppisid lapsed palju uut ning soovime projekti edasi arendada: teha lindudest veebileht, e-raamatud, elektroonilised ristsõnad ja mängud, muinasjutud jne. Ja muidugi jätkata lindude vaatlemist ja toitmist.

Vaata laste töid ka siit!

Matemaatikaülesanded inglise keeles

Projektis “Oskan õpetada matemaatikat inglise keeles” (I can teach Math in English) olid osalejad Eestist (Kohtla-Järve Järve vene gümnaasium, õpetajad Tatjana Tombovtseva ja Tatjana Amerhanova), Lätist, Türgist, Prantsusmaalt ja Norrast. Projektis on ühendatud matemaatika ja keeleõpe ehk rakendatud CLIL-põhimõtet: sisu ja keele integreeritud õppimine ja seda digivõimalusi kasutades. Projekti kodulehelt võib leida õpilaste koostatud ingliskeelseid matemaatikaülesandeid.

Õpetaja Tatjana Tombovtseva, kas olite CLIL-metoodikaga varem kokku puutunud?

Projektipartnerid olid selle projekti mõelnud just CLIL-i jaoks, kuid meie koolis seda metoodikat ei kasutata. Meil oli see töö väljaspool tunde, vabatahtlikult. Selle projektiga sidusid end õpilased, kellele meeldis tegeleda matemaatikaga rohkem kui ainult tundides ja kellele meeldis suhelda õpilastega teistest riikidest inglise keeles. Puutusin nii CLIL-metoodikaga kui eTwinningu projektiga üldse kokku esimest korda.

Mis vanuseastmele on mõeldud projekti käigus loodud ülesanded?

Projektis osalesid 8. klassi õpilased vanuses 13–14 aastat. Kõik, millega nad tegelesid, oli seotud just 8. klassi õppekavaga, kuid töö käigus me kasutasime ka varem õpitud teemasid ja mõned asjad võtsime sellised, mida koolis üldse ei õpita. Näiteks ühe videokonverentsi teema oli „Matemaatilised nipid“. Sellega tavalistes tundides ei jõua tegeleda, aga neid nippe võib kasutada alates algkoolist.

Kõrvalseisjale tundus see üsna raske projekt – koostada matemaatikaülesanded inglise keeles ja IKT-d kasutades. Kuidas õpilased hakkama said, kas oli kriitilisi momente?

Loomulikult ei olnud töö väga kerge, kuid kõige raskem oli leida aega. Nagu ma ütlesin, projektis osalesid huvitatud õpilased, aga kui laps teeb midagi huviga, siis tal on rohkem võimalusi õnnestumiseks. Novembrist maini jõudsime organiseerida kolm temaatilist videokonverentsi. Iga konverentsi ettevalmistamine võttis aega umbes kaks kuud. Konverentside vahel tegid õpilased õppematerjale. Oma poolt võin öelda, et õpilased mõtlesid välja ja tegid isegi rohkem, kui õpetajad planeerisid. Rõõm oli näha, kui palju lapsed jõudsid teha.

Mida lapsed ja õpetajad projekti käigus õppisid?

Õpilased nägid, et matemaatika võib olla huvitav ja et teistes riikides õpivad õpilased samu asju. Loomulikult kinnistusid teadmised matemaatikast ja nad said õppida matemaatika- termineid inglise keeles. Tähtis on, et nad said proovida õpetaja rolli ja mõistsid, et see pole kerge töö.

Vaata siit, missuguseid teemasid lapsed ülesannete tegemiseks valisid!

Õpetajad said õppida uusi IT-vahendeid, mida õpilased töö käigus avastasid ja üksteisele tutvustasid. Mina ise sain inglise keelt rohkem õppida. Ja minu jaoks oli väga positiivne ning tähtis see, et ma nägin, kuidas õpilastel võivad matemaatikaga tegeledes silmad särada.

Kas projekt tuli kasuks rohkem keeleõppele või matemaatikateadmistele?

Arvan, et nii ei tohikski jagada. Projekt oli tõesti huvitav ja õpilased said palju uusi teadmisi ning kasu nii matemaatikas kui ka keeleõppes, lisaks hea kogemuse suhtlemiseoskuses. Meil on plaanis eTwinningu projektidega ka jätkata.

Etw1.jpg

eTwinning lõpetab aastat, tunnustatakse parimaid. 3. juunil 2014 Tallinnas. Foto: Mari Tõnisson.

eTwinningu projekt on vähemalt kahe Euroopa riigi kooli veebipõhine koostööprojekt, mis on registreeritud portaalis http://www.etwinning.net. eTwinningu projektivõistluse kuulutas HITSA Innovatsioonikeskus välja mai alul. Võitjaid tunnustati eTwinningu aasta lõpuüritusel 3. juunil Tallinnas.

Avafoto: eTwinningu suvekool Pärnus augustis 2013. Koolielu arhiiv. 

Samal teemal:

Haridus- ja Noorteamet