„Võrgustik võrgutab“ seminari „Oma silm on kuningas – tule ja vali omale sobiv õppemeetod!“ avades ütles HITSA koolitusvaldkonna juht Egle Kampus, et palju on räägitud uuest õpikäsitlusest, järelikult on muutunud ka õppimine.
„Tahamegi tuletada meelde vanu metoodikaid ja tuua kõrvale radikaalselt uusi. Mis sobib, võtke oma klassiruumis kasutusele.“
4. detsembril toimunud "Võrgustik võrgutab" seminaril räägiti õppemeetoditest, mis aitavad õppimist ja õpetamist muuta efektiivsemaks, mängulisemaks, pakkudes rõõmu nii õppijale kui õpetajale.
Mari Karm Tartu Ülikoolist kõneles teemal „Raamist välja?!“. Mari Karm on uurinud lähemalt õppemeetodeid. Osalejad pidid hetkeks mõtlema, missugust kolme õppemeetodit nemad enim kasutavad, ja loetelu tuli võrrelda kõrvalistuja omaga. „Kui meil kõigil on oma lemmik-õppemeetodid, kas siis ei või juhtuda, et seame raamid õppijate ümber, õppijad kogevad kogu aeg ühte ja sama? Kui õppemeetodid on erinevad, on ka raamid meil kõigil erinevad. Mis ühe jaoks uus, on teise jaoks raam,“ rääkis esineja. Õppija jaoks pole oluline meetod kui niisugune (rühmatöö, individuaalne töö, klassikaline loeng), vaid missuguse tulemuse saavutamiseks üht või teist meetodit kasutatakse. Üks ja sama meetod ühe inimese käes ei pruugi toimida alati ühel viisil. Kasutatav meetod peab olema vastavuses sellega, kuidas pärast hinnatakse (rühmatöö puhul ei eelda õpilased, et lõpuks hinnatakse individuaalselt). Raami lõhkumine ei ole eesmärk iseenesest, vaid see peab õpilastele näitama, kuidas teistsugune meetod aitab neil õppida, paremat tulemust saavutada.
Mari Karm.
Ka teater võib õppimise viis olla. Kuidas, seda tutvustas Heiti Pakk Juhtimisteatrist. Juhtimisteater sai alguse 2001. aastal, mil koostöös Pärnu Konverentsidega toodi lavale E. M. Goldratti tööstusromaanile „Eesmärk“ põhinev lavastus. Juhtimisteater on olnud abiliseks paljudele organisatsioonidele nende sisetöö korraldamisel. Nende lavastused järgivad konkreetse ettevõtte või organisatsiooni vajadusi. Juhtimisteater on interaktiivne koolitusvorm. Heiti Pakk selgitas, kuidas on Juhtimisteatris kokku viidud professionaalsed näitlejad ja elulised töösituatsioonid. “Külastame ettevõtet, kes tahab oma töötajatele Juhtimisteatri koolitust. Palume, et nad selgitaksid, mis eesmärkide poole ettevõte püüdleb ja mis takistab eesmärkide saavutamist, mis on kriitilised kohad. Kui intriigi ei ole, ei sünni ka etendust,” selgitas Heiti Pakk Juhtimisteatri töö tagamaid. Mängus on see kõik võimalik ilma ebameeldivate tagajärgedeta. Mäng võib muutuda ka tõsiseks, kuid see on ikkagi mäng, sest reeglid on paigas. Rollimäng võimaldab katsetada nii halvimaid kui parimaid lahendusi.
Heiti Pakk.
Taavi Vaikjärv Tartu Ülikoolist arutles, kas ümberpööratud auditooriumi idee kõrgkoolis on teostatav. Ehk mis teeb ümberpööratud klassiruumist teistmoodi õppimise? „Ümberpööratud klassiruum on strateegia, mille sees kasutatakse mitmeid metoodikaid. Efektiivsus tuleb siis, kui ümberpööratud klassiruumi kasutada pika aja jooksul, näiteks terve üks kursus on ümberpööratud klassiruumi põhimõttel: kodus õpitakse, klassis arutletakse,“ rääkis Taavi Vaikjärv. Ehk kõik, mis on võimalik kodus n-ö ette õppida, õpitakse ära, klassis tegeletakse keeruliste probleemidega, otsitakse õpitu põhjal küsimustele vastuseid. See ei anna tulemust, kui teha seda vaid üks kord. Õpilastel peab olema aega harjuda teistsuguse lähenemisega. „Kodus õppida antu peaks olema piisavalt lihtne: arusaamine, et ma oskan, ma suudan protsessi ise juhtida ja ma saan aru, miks ma seda õppima pean. Teadmiste loomine toimub klassis, kodus toimub uue informatsiooni omandamine.“
„Võrgustik võrgutab“ seminar „Oma silm on kuningas – tule ja vali omale sobiv õppemeetod!“ laetakse mõne aja pärast ülesse siia: http:/
Varasemad seminarid leiab siit: http:/
Fotod: Toomas Huik.
Samal teemal: