Mäng mängus, mis soodustab õppimist


Avaldaja:Madli Leikop02. Märts 2015

Kui last tõmbab nagu magnetiga nutivahendi poole, siis kuidas ühendada meeldiv kasulikuga, mängimine õppimisega? Kolm eesti meest panid pead kokku ja lõid äpi, mida võib nimetada mänguks mängus, kuid mis mängimise asemel soodustab õppimist.

Eesti ettevõtjate Alari Truutsi, Martti Luige ja Paul Veetõusme ehk Innovation OÜ loodud rakendus KidED erineb tavapärastest hariduslikest äppidest selle poolest, et see on mõeldud kasutamiseks koos mistahes teise rakendusega. Või kui n-ö puust ette ja punaseks teha, siis KidED on mõeldud teise rakenduse hetkeliseks peatamiseks parimat eesmärki silmas pidades: et laps vahepeal õpiks ka.

Kui Angry Birds on ikka täiesti vastupandamatu ja laps võiks seda mängida tunde, siis KidEd peatab soovitud ajavahemiku tagant (näiteks iga 10-15 minuti järel) mängu ning nutiseadme ekraanile ilmub küsimus, millele laps peab vastama, enne edasi mängida ei saa. See võib olla lihtne matemaatiline tehe – liitmine, lahutamine, korrutamine, jagamine – või kellaaja küsimine, või küsimus looduse vallast või sõna kokku seadmine, igatahes enne edasi mängida ei saa, kui küsimusele on õigesti vastatud. Ehk enne õpi, siis mängi. Vanem saab ise valida, missuguseid küsimusi rakendus ette annab. Kui on vaja harjutada liitmist, siis liitmistehteid, kui on vaja kella tundma õppida, siis harjutusi kellaajast. Lapsevanem saab ka kontrollida, missuguste küsimustega laps rohkem hätta jääb, kus teda abistada. KidEd sobib eelkooliealistele ja algkooli esimeste klasside õpilastele.

Alari Truutsi sõnul sündis KidEDi idee nii, et Paul, kellel on kodus väike poeg, tuli nende juurde mõttega: jube hea, kui oleks selline rakendus olemas. „Võtsime ja hakkasimegi rakendust ehitama. Innovation OÜ sündis tänu sellele ideele. Olemasolevad rakendused eeldavad, et lapsevanem juhendab ja jälgib lapse tegevust, meie ei oota, et laps oleks haridusrakenduses, vaid toome hariva osa laste igapäevategevusse.“

IMG_2833.JPG

Martti Luik (vasakul) ja Alari Truuts plaanivad KidEDi rakenduse välisturgudele viia. 

Mängude, äppide, rakenduste valik nutiseadmetele on üüratu, kas üks oli ikka puudu?

Paul: Selle äpi mõte on piirata mängimist. Nägin, kuidas eelkooliealine poeg kõike muud suudab arvutis teha, aga kui on vaja lihtsalt õppida, palju on kaks pluss kuus või viis pluss neli, siis seda ta ei tee kaasa. Mõte tekkis, et oleks natuke pealesunnitud õppimine. Panna laps vägisi laua taha istuma ja õppima, see ei toimi, nii palju on asju, mis tema tähelepanu hajutavad.

Alari: Mobiilsed seadmed lähevad üha odavamas, neid ostetakse rohkem. Nende põhifunktsioon on ikkagi ajaveetmine lootuses, et lapsed hakkavad nutiseadmeid ka õppimiseks kasutama. Üldjuhul seda niisama ei juhtu. Meie loodud äpp annab kindluse, et laps ajaveetmise kõrval natuke ka teadmisi, hariduslikku poolt saab.

Missugune on KidEDi kasutajastatistika?

Martti: Eestis on allalaadimisi ligi 2200, aktiivseid kasutajaid on alles jäänud 1200. See on 50%, tavaliselt peetakse heaks, kui aktiivset kasutajaskonda jääb alles 10-20%. KidEDi kasutajaskond on stabiliseerunud.

Alari: Püüame kasutajatele rakenduse kasutamise võimalikult lihtsalt selgeks teha. Vahel on juhtunud, et vanem paneb rakenduse käima ja jätab lapse küsimusi ootama, aga see ei ole asja mõte. KidED on mõeldud töötama koos kõigi teiste rakendustega, et tuua küsimusi mängu vahele. See rakendus ise ei ole lapse põhitegevus.

Paul: KidED on hariva sisuga platvorm. See peab segama mängimist.

Alari ja Martti loetlevad teemasid, mida KidED õppida aitab: numbrid ja tähed, kellaaeg, tarbeesemed, loomad, liitmine, jagamine, korrutamine, lahutamine, matemaatiline loogika, lugema õppimine. Ja ütlevad, et kui õpetajad kasutavad KidEDi ja märkavad, mida kindlasti lisada võiks, siis andku aga lahkelt teada. Samuti on õpetajad oodatud ülesannete loomisel kaasa lööma. Huvilised võivad ühendust võtta info(ät)kided.net 

Alari: Nii ei olegi mõeldud, et tunni ajal lapsed hakkaksid oma telefonidega mängima, vaid pigem õpetajad saavad soovitada lapsevanematele seda rakendust, kui märkavad, et mõni laps kipub nutiseadmes liigselt mängima.

Martti: See jätab vanemale südamerahu, et laps on küll arvutis, aga ta ka õpib. Küsimused on pedagoogide poolt üle vaadatud. Saime juhised, missugune on efektiivne viis millegi õpetamiseks. Praegu on ülesanded lihtsad, saame ka keerulisemaid arendada.

Mida kogemus ütleb, kas vahel kostub protesti ka, et jälle see küsimus hüppas ekraanile?

Paul: Ei ole, pigem laps rõõmustab, et tean seda vastust.

Alari: Õppimisprintsiip mingil määral seisnebki kordustes. Küsimusi saab panna soovitud intervalliga, 10 minutit on sobiv vahe.

Et lihtne tehe, näiteks 2+3 ilmuks nutiseadme ekraanile ja toimiks kõik nagu vaja, kaua selle programmeerimine aega võtab?

Alari: Ühe küsimuse lisamine, eeltöö ja sisestamine, võtab aega kuskil 10 minutit. Aga selleks, et saaksime küsimuse 10 minutiga lisada, tuli enne teha kolm kuud arendustööd.

Martti, Alari, Paul: Plaanime KidEDile juurde palju uut funktsionaalsust, tahame ennekõike lisada hääljuhtimise, et küsimusi loetakse ette. See võimaldab rakendust kasutada ka lastel, kes ei oska veel lugeda, aga nutiseadmes juba mängivad. Uutele turgudele minekuks on plaanis uued keeled lisada, praegu on rakendus saadaval eesti- ja ingliskeelsena. Ennekõike rootsi, soome, taani keel, Euroopas kõneldakse palju saksa keelt. Siis võiks rakendust vabalt kasutada ka lastele uute keelte õpetamiseks.

Teil on noor IT-firma, hea idee ja ambitsioonikas plaan välisturgudele pürgida. Alari on õppinud IT-valdkonnas, Martti majandust ja Paul turundust. Kas teie oletegi noortele see hea näide, et innovatsioon on lahe, IT-d tasub õppida?

Alari: Võiks ju loota, et IT toob leiva lauale. Minu enda arvamus on, et lapsi ei tohi midagi sundida tegema sellepärast, et tulevikus toob see palju raha sisse, laps peab õppima seda, mis talle teemakohane ja huvitav on. Kõik ei ole loodud matemaatikuteks ja kõik ei ole loodud kunstnikeks. Mina olen läbi elu olnud une pealt matemaatik, kunsti poolelt pole minust midagi loota. IT-s on inimesi igal juhul vaja, aga kuna suunatakse nii palju noori ITd õppima, võib ühel hetkel juhtuda, et turg on üleküllastunud.

Foto: Madli Leikop.

Samal teemal:

 

 

Haridus- ja Noorteamet