Haridusteadlased uurivad digiõppevara kasutamise mõju õppimisele ja õpetamisele


Avaldaja:Madli Leikop14. Mai 2020

Et saada teada, kuidas digipööre mõjutab haridust ja kuidas oleks kõige tulemuslikum infotehnoloogia abil õppida, alustasid Tartu Ülikooli haridusteadlased kolmeaastast uuringut „Digiefekt“.

Haridustehnoloogia professori Margus Pedaste juhitud uuringus osalevad põhikooli õpilased ja õpetajad. Teadlased vaatlevad digitaalsete õppevahendite ja -sisu kasutusviise ning analüüsivad, kuidas mõjutavad digivahendite abil õppimist laste isiksuseomadused, vaimne võimekus ning kooli- ja kodukeskkond.

„Paljusid lapsevanemaid ja õpetajaid teeb praegu murelikuks küsimus, kas digitaalse õppevaraga õppimine on ikka piisavalt tulemuslik – kas kõik lapsed saavad vajaliku selgeks, et elus edukalt oma eesmärke saavutada. Meie õpetajad on päris pikka aega katsetanud erinevaid võimalusi ja soovivad selgemaid sõnumeid selle kohta, mis on õigem ja parem,“ ütles Haridus- ja Teadusministeeriumi e-teenuste osakonna asejuhataja Kristel Rillo.

Eesti teadlased leiavad, et digivõimaluste tulevikuväljavaateid arvestades tuleks sellesse teemasse rohkem süveneda: vaadelda eraldi tehnoloogia kasutamise eesmärki ja viisi ning kasutajat ja tema toetamist. Praegu toimuvas distantsõppes oma koha leidnud e-õpe seab uuringu tulemustele veelgi suuremad ootused.

Rillo sõnul püütaksegi „Digiefekti“ uuringuga teada saada, milliste sihtide saavutamine on ühe või teise digilahendusega võimalik ning kuidas sõltub tulemuste saavutamine õppijast, õpetajast ja õppekeskkonnast. Teadlased loodavad tulemuste põhjal anda soovitusi nii õppimiseks kui ka õpetamiseks. Lisaks antakse teaduspõhist nõu digitaalsete õppematerjalide arendajatele. Sellest saavad kasu ka õpetajaharidus ja -koolitus.

„Eesti koolid on olnud digiõppe ja haridustehnoloogiliste lahenduste juurutamisel küllaltki julged, kuid praegune eriolukord on muutnud digipöörde lausa vältimatuks vajaduseks,“ rääkis uurimisrühma juht Margus Pedaste.  Ta arvab, et mitmed praegused digilahendused jäävad kasutusele ka tavaõppe taastudes. „Et neist oleks võimalikult suur kasu võimalikult paljudele õpilastele, on vaja kindlamaid teadmisi ja otsustuskriteeriume,“ sõnas Pedaste, kes loodab uuringu esimesed tulemused avaldada juba tuleval aastal. 

Uurimisrühm koosneb peamiselt Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi teadlastest ja doktorantidest, kuid osalevad ka teadlased Tartu Ülikooli psühholoogia instituudist ja Belgradi Ülikoolist. 

Tutvu uuringuga põhjalikumalt veebilehel http://digiefekt.ut.ee

Allikas: HTMi pressiteade. Foto: Photo by KOBU Agency on Unsplash

Samal teemal: