Küberturbeekspert soovitab õpilastel ja õpetajatel kasutada varikontosid


Avaldaja:Madli Leikop28. Oktoober 2020

TalTechi küberkaitseteadur ja Pelgulinna gümnaasiumi IT-arendusjuht Birgy Lorenz soovitab e-õppega kasutusse võetud rohketes erinevates õpikeskkondades registreerida õpilastel ja õpetajatel end vahel ka varinimede ning salajaste e-mailiga kontodega.

Samsungi digiharidusprogrammi Digitaalne IQ raames loodud videoloengu käigus, selgitas Lorenz, et tegelikult tuleks vahel mõelda, kas tasub kõikidesse e-õppe käigus loodavatesse kontodesse siseneda oma nimega. „Praegu kasutavad õpetajad ja õpilased palju erinevaid programme ja keskkondi. See tähendab, et tihti tuleb neisse sisenemiseks luua taas uus konto, mida lõpuks on igaühel kokku kümneid,“ lausus Lorenz lisades, et sellest tekivad mitmed turvariskid. 

„Kõige turvalisem oleks, kui igal sellisel kontol oleks erinev kasutajanimi ja salasõna. Loomulikult koos 2-astmelise autentimisega. Paraku on aga tõenäolisem, et igas keskkonnas kasutatakse samu kasutajanimesid ja paroole, mis tõstab turvariski,“ selgitas Lorenz.

Samas pole tema sõnul mingit põhjust, miks kõikides keskkondades peaksid õpetajad ja õpilased kasutama oma päris nimesid. „Enda koolis, klassikaaslastele ja õpetajatele suudan ma ju suhteliselt lihtsalt tõendada, et tegemist on reaalselt minuga. Saan nii oma asjad tehtud ja info kätte ning ei ole mingit põhjust, miks mingi keskkonna tegijad Hiinas või USA-s peaksid saama seda infot minu isikuga siduda,“ märkis Lorenz.

Samas rõhutas ta, et tema soovitus ei õigusta kuidagi varikontode kasutamist sotsiaalmeedias näiteks halvustavat kommentaaride tegemiseks või muul küberkiusamise eesmärgil. 

Miks on võib isikuinfo jagamine kolmandatele osapooltele negatiivne olla?

„Info jagamise hetkel see ehk polegi negatiivne, aga kunagi tulevikus võib see ju olla. Internetis jääb info alles ja näiteks võib-olla pole ühiskonnas enam aktsepteeritud mingi asi, mida praegu internetti riputad. Tahad näiteks USA-sse sõita ja sind ei lasta riiki sisse, kuna sinu aastaid tagasi öeldu ei lähe nende mõtetega kokku. Sind saab hakata lihtsalt taga kiusama vanade arvamuste, mõtete ja tulemuste tõttu,“ selgitas küberkaitseteadur. 

Lorenz tõi veel näiteks olukorra, kus aastate pärast näeb potentsiaalne tööandja inimese matemaatikatesti kehva tulemust. „Mul võib olla rakse tõestada, et tegelikult ma nüüd oskan matemaatikat, kui samal ajal on netis olemas selge tõestus, et tegin matemaatika tasemele 3. Kuigi vahepeal võib mu matemaatika olla juba arenenud tasemele 10.“   

TalTechi küberkaitseteadur ja Pelgulinna gümnaasiumi IT-arendusjuht Birgy Lorenz vestleb koos sisulooja Victoria Villiguga e-õppest, isiklikust õpiteest ja küberohtudest pikemalt Õpilaste Digitaalne IQ õppevideotes: https://www.youtube.com/watch?v=yOTiRxWdKqk&feature=emb_title

untitled.png

Õpilaste Digitaalne IQ kodulehelt http://www.digitaalneiq.ee leiab täpsema informatsiooni Eesti õpilastele mõeldud digiharidusprogrammi kohta, samuti videovestlused küberkiusamise, ebasobiva sisu, küberhügieeni ning netisuhtluse eripärade ja sõltuvuse teemadel. Videovestlusi ekspertidega viivad läbi Digitaalse IQ programmi patroonid Kristel Aaslaid, Victoria Villig, Maria Rannaväli ja Sidni Tomson. 

Samal teemal: