Ruby harib progejaid Pärnu Rääma Põhikoolis


Avaldaja:Laura Vetik24. November 2016

Ühel toredal novembrikuisel kolmapäeval sai Pärnu Rääma Põhikool lugemiseks ja õppetöös kasutamiseks raamatud “Tere, Ruby!” (ehk inglise keeles “Hello, Ruby!”), mille autoriks on Linda Liukas. Raamatud saabusid projekti Nutitund igasse kooli! Telia Eesti auhinna näol.

Autor: Mart Kimmel, Rääma Põhikool

Juba esimesel päeval olid raamatud uudistamiseks kõikidele õpilastele. Rõõmu jätkus nii väikestele kui suurtele. Kuna Eestis ei ole lastele varem selliseid toredaid raamatuid programmeerimise ja probleemilahendamise kohta ilmunud, siis tuleb ise välja mõelda, kuidas neid õppetöös kasutusele võtta.

Meie Ruby-raamatute kasutamine sai alguse sedaviisi, et uurisin laste käest, kes sooviks lugeda üht raamatut, mis on seotud programmeerimisega. Mitmedki julged käed tõusid ning lapsed saidki hakata Ruby-raamatut lugema. Lugemine aitab lapsel keskenduda kindlale tegevusele. Kui laps on lugenud jutukese raamatus läbi, siis tasub teda suunata raamatu lõpus olevaid harjutusi tegema, sest sellega oskab ta teksti ja harjutuse kokku panna (kasvõi kaasa mõelda samamoodi kui Ruby). Eelnevad tegevused olid pigem individuaalsed, nüüd tasub ka sotsiaalsetele tegevustele mõelda ning selleks sobib ideaalselt raamatus olev lauamäng, mida saab mitmekesi mängida (siin võib ka ise välja mõelda raamatu põhjal küsimused, millele ühele või teisele nupule jõudes tuleb vastata).

  rsz_rubyjaraamat_veebi.jpg

Kui Sinagi soovid oma lastega kasutada Ruby-raamatut programmeerimise õpetamiseks, siis meie soovitused Sulle on:

1. Las lapsed tutvuvad esmalt raamatuga ning loevad seda endale sobivas tempos (selleks võib kuluda ka 2 x 45 minutit);
2.Seejärel selgita lastele, et raamatu lõpus on nn harjutused, mida laps saab tegema hakata (hea on teha harjutusi peatükkide järgi);
3. Kui lapsed tunnevad, et on harjutustest väsinud, siis mängigu raamatus olevat lauamängu (siinkohal ei pea olema päristäring, vaid piisab ka nutiseadmes http://random.org keskkonna kasutamisest - meie kooli õpilaste idee).

rsz_rubyjamäng_veebi.jpg

Ruby raamatule lisaks on loodud ka toetav veebileht http://www.helloruby.com/, kust leiab mitmeid ülesandeid - näiteks oma operatsioonisüsteemi disainimine, kunsti ja algoritmine sidumine, klaviatuurimäng jne. Raamatu autori meelest peaks olema igal lapsel võimalik õppida tehnoloogiat ja seda, kuidas asjad töötavad, kuidas mõelda nagu arvuti, ka siis, kui ei ole võimalust raamatut endale muretseda.

rsz_rubyjakoduleht_veebi.jpg

Mida õpilased raamatust arvasid?

2. klassi õpilane: “Lõbus, äge, lahe. Huvitav seiklus!”

3. klassi õpilane: “Mulle meeldis aardejaht, kui Ruby otsis kalliskive. Selles raamatus oli palju pilte!”

5. klassi õpilane: “Mul tuli selline tunne, et ma ise oleksin selles loos.”

6. klassi õpilased: “Huvitav raamat. Sain uusi mõtteid probleemide lahendamiseks. Mõistatusi oli huvitav lahendada. Lihtne oli raamatut lugeda /---/. Lisaks oli hästi illustreeritud ning mulle meeldis see, kuidas raamat näitas läbi loo mängu/programmeerimise samme."

Kokkuvõtteks soovitame Rääma kogemuse alusel Ruby raamatut nii kooli ainetundi kui ka kingiks jõuluvana kingikotti ehk kodus kasutamiseks, eriti lasteaia kuni teise kooliastme lastele.

Fotod: Mart Kimmel

Samal teemal:

 

 

Haridus- ja Noorteamet