Täna, 15. detsembril kaitseb doktoritööd Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi doktorant Martin Sillaots, kes uuris mängustamise ehk mängu elementide kasutamise võimalusi mittemängulises keskkonnas.
Doktoritöö jõudis järeldusele, et mängustamise abil on võimalik suurendada kõrgkooliõpilastes soovi õppetöös aktiivselt osaleda.
„Uurimistöö lähtekohaks on asjaolu, et tänased õpilased on harjunud elama keskkonnas, mis on inforohke ning vaheldusrikas. Traditsioonilisi õpetamismeetodeid kasutades on üha raskem köita õpilaste tähelepanu,“ osutab Sillaots õppetöö mitmekesistamise vajadusele. „Mängustamine või mängulaadse kogemuse loomine on üks aktiivõppe meetodeid, mille eesmärk on tekitada aktiivset osalemist ja tõsta õpimotivatsiooni. Ideaalis võiks kaasamine küündida tasemeni, mida nimetatakse kulgemiseks (flow) ehk olukorraks, kus õpilased keskenduvad tegevusele niivõrd, et kaotavad ajataju ja lõpetavad kõrvaliste asjade pärast muretsemise,“ lisas töö autor.
Uurimistöö käigus selgus, et rakendades erinevaid mänguelemente (nt tegelased, juhus, tagasiside, koostöö ja võistlus), on võimalik tekitada kõrgkooliõpilastes aktiivne osalemissoov. „Mängustatud kursustel osalejate arvates olid õpitegevused kaasahaaravad, kuigi mitte nii intensiivsel tasemel, et nad oleksid kaotanud mina- või ajataju. Tulemuseks oli kulgemine piisavalt kõrgel tasemel,“ sõnas autor ja lisas, et kui mängustamine on tavapärane õpimeetod lasteaedades ja algkoolides, siis uurimistöö eesmärk on mõõta mängustamise kogemust ülikooli tasemel ning teha seda kulgemise mõõtmiseks mõeldud vahendite abil.
Autori sõnul on uurimistöö tulemused rakendatavad nii pedagoogilises kui ka mängudisainis. „Nii kursuste kui ka mängude kavandajate eesmärk on saavutada võimalikult kaasahaarav tulemus. Käesolev töö pakub ideid, mida võiks disainis arvestada ja milliseid elemente lisada, et tulemus oleks kulgemine,“ lisas Sillaots. Samuti on võimalus leida doktoritööst ideid, kuidas mõõta osalejate aktiivsust ja kaasatust.
Doktoritöö pealkiri on “Creating the Flow: the Gamification of Higher Education Courses” ("Kulgemise kogemuse tekitamine mängustades kõrgkooli kursusi") ja selle avalik kaitsmine toimub 15. detsembril kell 12 Tallinna Ülikoolis. Töö juhendajad on Södertörni Ülikooli professor Mauri Kaipainen ja TLÜ vanemteadur Kai Pata. Oponendid on Ljubljana Ülikooli professor Jože Rugelj ja Uppsala Ülikooli vanemlektor Ernest Adams. Doktoritöö täistekst on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.
Allikas ja foto: TLÜ pressiteade.
Samal teemal: