
Kaasaegses koolis õpitakse suhetes teiste õppijatega ja ümbritseva keskkonnaga. Ainekeskne õpetamine on asendumas õpilasekeskse õpetamisega. Paikuse kooli õpetajad täiendasid ennast selles kontekstis läbi projekti "Murrame klassiruumist välja".
MURRAME KLASSIRUUMIST VÄLJA

Tänapäeva maailmas toimuvad muutused ja arengud mitte enam aastate, vaid lausa päevade lõikes. Selles jõuliselt edasikihutavas reaalsuses on kohati üsna keeruline elada. Erilist pädevust ja tulevikkuvaatamise oskust nõuab asjade kulg aga eelkõige õpetajatelt, kes peavad oskama ette näha, mis ootab tänaseid õppureid ees aastate pärast, kui nad tööjõuturule jõuavad. Milliseid oskusi ja teadmisi siis vajatakse?
Kaasaegses koolis õpitakse suhetes teiste õppijatega ja ümbritseva keskkonnaga. Ainekeskne õpetamine on asendumas õpilasekeskse õpetamisega. Arvestades õppijate mitmekesisust, ei ole mõistlik, et kõik õpilased õpivad ühel ajahetkel ühes ruumis üht asja ühel ja samal viisil ja ühe õpetaja juhendamisel. Pigem on vaja motiveerida õppijaid vastavalt nende vajadustele õppima üht või teist teemat ning sõltuvalt õppija eripärast kas individuaalselt või grupis. Õppetöö läbiviimiseks on palju erinevaid võimalusi. Õpetajad peavad oskama õppetööd organiseerida ja läbi viia erinevates kohtades, kasutades mitmekesiseid õppeviise ja –meetodeid. Selleks, et õpetajad oleksid valmis erinevaid meetodeid kasutades õpetama, on vaja tutvustada uusi ja meelde tuletada unarusse jäänud erinevaid töövõtteid. Uuenenud õpikäsitlus tugineb paljuski ju tuntud meetoditele, kuid arvestab kaasaegse ühiskonna ootusi ja haridustrende. Lisaks on vaja pidevalt tegeleda õpetajate digipädevuse tõstmise ning IT lõimisega igapäevasesse õpitegevusse.
Kõike eelpool öeldut silmas pidades, viis Paikuse Põhikool ellu projekti „Murrame klassiruumist välja“ (SA Innove „Koolimeeskondade ühine õppimine haridusuuenduste rakendumiseks").
Projekti käigus toimus 2-päevane kooltus "Tänapäevane õppimine ja õpetamine". Koolituse viis läbi Haapsalu Kolledži ülddidaktika lektor Ene Hiiepuu. Lektor Ene Hiiepuu suunas pedagooge kordama ja analüüsima vanu tõdesid, aga ka värske pilguga tulevikku vaatama. Milline maailm ootab ees neid õpilasi, kes täna koolipinki istuvad?

E. Hiiepuu koolitus
Huvitav kogemus oli saada osa Kristjan Otsmanni poolt läbiviidud koolitusest „Aja juhtimine“. Tihtipeale kurdavad õpetajad just ajanappuse üle. Kristjan Otsmann pani oma koolitusega aja kasutamisele hoopis teise pilguga vaatama - kas me kasutame oma aega ratsionaalselt, kas tegevuste prioriteedid on paigas jne.
Projekti kulminatsiooniks oli Paikuse valla hariduskonverents, mille on ellu kutsunud Paikuse vallavalitsus ja Paikuse Põhikool, ning mis toimus sel aastal juba neljandat korda, teemaks „Õppimine muutuvas maailmas".
Varasematel aastatel on teemadeks olnud: 2014 – „Kes on lapse kasvataja?", 2015 – „Meedia – sõber või vaenlane?“, 2016 – „Igal ajal oma rikkus". Küllap on aastate pärast nende tervikteemade valguses hea meenutada, millised probleemid ja käsitlused mingil ajahetkel meile olulised olid. Loodetavasti ei lõpe Paikuse hariduskonverentside traditsioon ka lähitulevikus, kui hakatakse kuuluma Pärnu linna koosseisu.
Sel aastal astusid konverentsi delegaatide ette Hasso Kukemelk (Tartu Ülikooli hariduskorralduse dotsent teemaga „Kas hea kool on kõigile hea kool?"), Ene Hiiepuu (Tallinna Ülikooli Haapsalu Kolledži ülddidaktika lektor teemaga „Teel tuleviku kooli!"), Rea Raus (Tampere Ülikooli doktorant, jätkusuutliku arengu ekspert teemaga „Uuenenud õpikäsitlus – kohtumispaik kahe maailma vahel"), teoloogiadoktor Ringi Ringvee teemal „Kultuurivõimalused mitmekesise haridusruumi väljakutsete keskel" ja Greete Arro (PhD psühholoogias, esinemise teema „Kuidas õppimisest mõelda (ja miks)?").
Kohe konverentsi alguses muutis publiku kuulmismeeled erksaks Paikuse vallavanem Kuno Erkmann, kes oma tervituskõnes Hardo Aasmäed parafraseerides nentis, et neid rahvaid, kes pole muutustega kaasa läinud, kaevatakse tänasel päeval arheoloogide poolt lusikatega välja.
Milliseid võimalusi, aga ka ohte kätkeb endas asjadega kaasaminek? Esinejad nentisid, et täna kaldutakse tõhususe nimel temposid tõstma ja alati pole see õigustatud. Tuleb õpilastele jätta ka aega õpitusse süvenemiseks ja järelduste tegemiseks.
Sirje Suurevälja, Paikuse Põhikooli õpetaja
Foto: kooli arhiiv
Samal teemal:



